Απ' την μονοφωνία των μακάμ στην πολυφωνία των δρόμων.
- Τι παίζουν μαζί δύο ή περισσότερα μπουζούκια;
- Πως επιλέγονται οι συγχορδίες που θα παίξει η κιθάρα μαζί τους;
- Πως εναρμονίζονται οι κλίμακες (δρόμοι) της λαϊκής μας μουσικής;
- Τι παίζουμε όταν δεν παίζουμε;
Γεννήθηκε το 1963 στον Πειραιά με καταγωγή από την Σάμο. Από το 1978 άρχισε να ασχολείται με την λαϊκή και την παραδοσιακή μουσική μαθαίνοντας μπουζούκι, ούτι και κιθάρα.
Εργάζεται ως επαγγελματίας μουσικός από το 1982, παίζοντας σε κέντρα διασκέδασης και σε συναυλίες, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει και σε ηχογραφήσεις δίσκων γνωστών συνθετών και τραγουδιστών. Έχει συνεργαστεί με τον Νίκο Παπάζογλου, την Δήμητρα Γαλάνη, την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τον Γιώργο Νταλάρα, την Ελένη Βιτάλη, τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Ορφέα Περίδη, Θανάση Παπακωνσταντίνου κ.ά. Συνεργάστηκε επίσης με τον Μίκη Θεοδωράκη στην όπερα Λυσιστράτη και στον δίσκο «ΕΡΗΜΙΑ» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, με ερμηνευτες τη Μαρία Φαραντούρη και τον Μανόλη Μητσιά. Με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου στον δίσκο Τραγούδια για τους μήνες, ενώ από το 2004 είναι μόνιμος συνεργάτης της ΚΟΕΜ (Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής) και του Σταύρου Ξαρχάκου.
Το 2003 κυκλοφόρησε ο δίσκος Όσα σου μοιάζουν (UNIVERSAL), με τραγούδια σε μουσική δική του και στίχους των Ηλία Κατσούλη, Αλκίνοου Ιωαννίδη, Χρήστου Σπουρδαλάκη, Θανάση Παπακωνσταντίνου καθώς και ερμηνεύτρια την Σοφία Παπάζογλου. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και ο δίσκος Αιγαίο (PROTASIS), που περιλαμβάνει τη μουσική και τα τραγούδια που έγραψαν από κοινού με τον Βασίλη Δρογκάρη για το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Κολόζη, Αιγαίο Νυν και Αεί. Συμμετέχει από το 2011 στα σεμινάρια «Μουσικές αυλές» που γίνονται στις Ράχες Ικαρίας ενώ έχει συνεργαστεί με τον Ρος Ντέιλι στα σεμινάρια του Λαβύρινθου στο Χουδέτσι Ηρακλείου.
Έχει διδάξει στο ΤΕΙ Λαϊκής Παραδοσιακής Μουσικής στην Άρτα και σαν επισκέπτης καθηγητής στο τμήμα μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Ο Γιώργος Ψάλτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κομοτηνή, σε οικογενειακό περιβάλλον όπου ακούγονταν τόσο η Ελληνική όσο και η Τούρκικη γλώσσα. Τα πρώτα χρόνια της ζωής του τα πέρασε στο χωριό Ασώματοι όπου συνυπάρχει το χριστιανικό και το μουσουλμανικό στοιχείο. Η αγάπη του για την παραδοσιακή μουσική εκδηλώθηκε νωρίς, όταν σε ηλικία 13 ετών άρχισε να δραστηριοποιείται ως χορευτής με διάφορους συλλόγους και τρία χρόνια αργότερα όταν ξεκίνησε να μαθαίνει μόνος του παραδοσιακό βιολί.
Σε ηλικία 19 ετών εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη ως φοιτητής στο τμήμα Hλεκτρολόγων μηχανικών του ΑΠΘ και έκτοτε αφοσιώθηκε στο βιολί και την μελέτη παραδοσιακού ρεπερτορίου από την Ελλάδα αλλά και από γειτονικές χώρες. Παρότι αυτοδίδακτος διακρίνεται για τις γνώσεις του σε θέματα τροπικότητας, ρυθμολογίας και ιδιαίτερου ύφους σε ένα ευρύ φάσμα μουσικών ιδιωμάτων. Έχει συμπράξει με σημαντικούς εκπροσώπους της παραδοσιακής μουσικής της Ανατολικής Μεσογείου (Χρόνη Αηδονίδη, Δόμνα Σαμίου, Ross Daly, Γιασεμή και Νίκο Σαραγούδα, Βαγγέλη Δασκαλούδη, Μανώλη Μητσιά, Πέτρο Γαιτάνο, Καρυοφύλλη Δοιτσίδη, Göksel Baktagir, Yurdal Tokcan, Selim Sesler, Derya Türkan, Kudsi Ergüner, Talat Er, Haig Yazdjian, Bijan Semirani,Nedyalko Nedyalkov, Theodosii Spassov, Πέτρο-Λούκα Χαλκιά, Γρηγόρη Καψάλη, Παναγιώτη Λάλεζα, Αρετή Κετιμέ, Μάνο Αχαλινωτόπουλο, Ξανθίππη Καραθανάση, Σταύρο Μπόνια, Βασίλη Σερμπέζη, Χρήστο Ζώτο, Σόλωνα Λέκκα, Πελαγία Κυριακού κ.α.) σε πολυάριθμες συναυλίες, μουσικές εκδηλώσεις και λαϊκά δρώμενα.
Δισκογραφικά έχει συνεργαστεί σε πολλές ανεξάρτητες παραγωγές με πολιτιστικούς συλλόγους, σωματεία, Δήμους στην Ελλάδα και στην Κύπρο, (όπως με τον Χρόνη Αηδονίδη σε τραγούδια της Θράκης, με τον Γιώργο Νταλάρα στο «Γειά σου μαστόρισσα», με την Αρετή Κετιμέ στο δίσκο του μουσικού σχήματος Λωξάνδρα «Μεϊχανέ Καφε αμάν», με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Εν Χορδαίς», με τον Δαυίδ Σαλτιέλ σε ισπανοεβραίϊκα τραγούδια κ.α.). Στην δισκογραφική δουλειά «Sevdalim aman», συνεργάζεται με την Dilek Koc και την Γλυκερία όπου εκτός από την συμμετοχή του σαν μουσικός, ανέλαβε την ενορχήστρωση, την καλλιτεχνική επιμέλεια καθώς και την συνολική επιμέλεια της παραγωγής. Το 2017 στη δισκογραφική δουλειά «SEDEF» Νίκος Ανδρίκος (KALAN MÜZİK) εκτός από τη συμμετοχή μου σα μουσικός, αναλαμβάνει την ηχοληψία καθώς επίσης και τη μίξη του ήχου. Το 2015 κυκλοφορεί η πρώτη του δισκογραφική δουλειά με γενικό τίτλο «Ακούσματα», όπου παίζει βιολί και τραγουδά Ελληνικά αλλά και Τουρκόφωνα παραδοσιακά τραγούδια. Ένα μεγάλος μέρος των τραγουδιών αυτών παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελληνική δισκογραφία, και ανήκουν στο προσωπικό αρχείο καταγραφών του Γιώργου Ψάλτη.
Έχει διδάξει παραδοσιακό βιολί, νέϊ και τραγούδι, στο Εργαστήρι Λαϊκής μουσικής στην Καβάλα, στο Μουσικό Σύλλογο «Ρωμανός Μελωδός», στο Ωδείο «Γαλαξίας», στη σχολή «Εν Χορδαίς», καθώς και σε σεμινάρια ανά την Ελλάδα. Κατά τα έτη 2009-2013 δίδαξε στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου.
Ο Ταξιάρχης Γεωργούλης γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1993. Η επαφή του με τη μουσική ξεκίνησε στην ηλικία των οκτώ, με το μπουζούκι. Μερικά χρόνια αργότερα ασχολήθηκε με το στεριανό λαούτο, υπό την καθοδήγηση του Ηλία Καππάκου και μετέπειτα του Χρήστου Ζώτου, παίζοντας σε φεστιβάλ και συναυλίες ανά την Ελλάδα. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα βυζαντινής μουσικής με τον Ιωάννη Πλεμμένο.
Το 2009 μπήκε στα μονοπάτια του ουτιού με τον Νίκο Παλαιολόγο.
Μετέπειτα συμμετείχε σε πολυάριθμα σεμινάρια του μουσικού εργαστηρίου «Λαβύρινθος» με τους Yurdal Tokcan, Erkan Ogur, Ömer Erdoğdular, Ευγένιο Βούλγαρη, Περικλή Παπαπετρόπουλο, Σωκράτη Σινόπουλο, Χάρη Λαμπράκη, Joseph Tawardos και Ross Daly. Έζησε για δυο χρόνια στην Κρήτη όπου εργάστηκε στο μουσικό εργαστήρι «Λαβύρινθος» του Ross Daly, αλλά και ως μέλος του κουαρτέτου του ίδιου, μαζί με τις Κέλυ Θωμά και Σοφία Ευκλείδου.
Εκτός από τους προαναφερθέντες, είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με τους εξής σπουδαίους μουσικούς: Ahmet Erdoğdular, Zohar Fresco, Μάνος Αχαλινωτόπουλος Μιχάλης Κονταξάκης, Γιώργος Μανωλάκης, Νίκος Ανδρίκος, Βαγγέλης Καρίπης, Γιώργος Ψάλτης, Δημήτρης Παναγούλιας, Haig Yazdjian, Τάσος Πούλιος, Θεοδώρα Αθανασίου, Γιώργος Κλάδης, Μάρθα Μαυροειδή, Derya Türkan, Γιώργος Κοντογιάννης, Νικόλας Παραουλάκης, Αρετή Κετιμέ, Σόλων Λέκκας, Σωκράτης Σινόπουλος, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Στρατής Ψαραδέλλης κ.ά., παίζοντας σε συναυλίες και φεστιβάλ, στην Ελλάδα, Τουρκία, Ινδία, Ιταλία, Βέλγιο, Γαλλία, Κατάρ κ.α.
Πρόσφατα συνίδρυσε με τη Σοφία Ευκλείδου στο τσέλο το ντουέτο «Beraber», με το οποίο ερμηνεύουν τροπικές συνθέσεις της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και δικές τους. Έχει κερδίσει το δεύτερο βραβείο στο διεθνές φεστιβάλ ουτιού της Τυνησίας. Τα τελευταία δυο χρόνια διδάσκει στο μουσικό εργαστήρι του Ross Daly «Λαβύρινθος».
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε Βυζαντινή μουσική και θεωρητικά στο Ελληνικό ωδείο, όπου πήρε το πτυχίο του το 1992. Παράλληλα, αρχίζει την ενασχόληση του με τα κρουστά, στην αρχή αυτοδίδακτος και έπειτα κάνοντας μαθήματα με αναγνωρισμένους δασκάλους, όπως ο Tricy Shankaral, Joe Santos, Jammey Haddad, Arto Tuncboyaciayan.
Μέχρι σήμερα έχει συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές (Διονύσης Σαββόπουλος, Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Κυπουργός, Νίκος Ξυδάκης, Ορφέας Περίδης, Γιώργος Ανδρέου, Εν καρδία, Σωκράτης Μάλαμας, Χρήστος Τσιαμούλης, Eυανθία Ρεμπούτσικα, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Γιώργος Νταλάρας, Δόμνα Σαμίου, Χρόνης Αηδονίδης κ.α.) συμμετέχοντας σε παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Σαββόραμα, Δόμνα Σαμίου στο Ηρώδειο, Womad festivals, Meinz festival, Sfinx festival κ.α.). Επίσης, έχει συνεργαστεί με σολίστες διεθνούς κύρους όπως Haig Yazdjan, Γιώτης Κιουρτζόγλου, Σωκράτης Σινόπουλος, Ross Dally, Ara Dinkjan, Arto Tuncboyaciayan, Zohar Fresco, Theodosi Spasov, Misirli Ahmet, Karim Ziad, Enver Ismailov, Νedyalko Nedyalkov, Yordal Tockan, Οmar Faruk Tekbilek, Derya Turkan. Χαρακτηριστική είναι η συμμετοχή του τα τελευταία 18 χρόνια στην δισκογραφία, περίπου 400 παραγωγές, καθώς και σε ηχογραφήσεις για θεατρικές παραστάσεις. Τον Ιανουάριο του 2004, εκπροσώπησε την Ελλάδα στη διεθνή συνάντηση για τα κρουστά, που διοργανώθηκε στην Τυνησία στο πλαίσιο του προγράμματος ονόματι «MediMuses». Μέσω του MediMuses δίδαξε σε σεμινάρια στην Ελλάδα, Κύπρο, Λίβανο, Ιορδανία, Ισραήλ, Τυνησία, Ολλανδία, Αγγλία. Τον Απρίλιο του 2004, προσκλήθηκε από τον Έλληνα συνθέτη Γιάννη Ψαθά για συναυλίες με το γκρουπ Nederlands Blazers Ensemble, στην Ολλανδία και Γερμανία και με το γκρουπ Stroma, στη Νέα Ζηλανδία.
Η συνεργασία με τον Γιάννη Ψαθά συνεχίστηκε και το 2016, όπου προσκλήθηκε εκ νέου από το Μουσικό Πανεπιστήμιο του Wellington, για τις ηχογραφήσεις και την περιοδεία του επετειακού ντοκιμαντέρ «No man’s land», για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1998 μαζί με τους Πέτρο Κούρτη και τον Ανδρέα Παπά, δημιουργούν το γκρουπ κρουστών ΚΡΟΤΑΛΑ και περιοδεύουν στα: 5ο φεστιβάλ κρουστών του Berkley College of Music το 1999, Rythmstick Festival στο Λονδίνο το 2003, Forum 2004 στην Βαρκελώνη, EXPO 2005 στην Ιαπωνία, καθώς και συμμετέχουν σε ηχογράφηση με την Lorena Mckennit. Έχει εκδώσει τα άλμπουμ: «ΚΡΟΥΣΤΑ» (1995 FM RECORDS) σε συνεργασία με τον Γιώργο Γευγελή και τον Ανδρέα Παπά, «ΚΡΟΤΑΛΑ» (2002 ETERRA MUSIC), «ΦΩΝΕΣ ΚΡΟΥΣΤΩΝ» (2005 Περιοδικό ΜΕΤΡΟ) και «PERCUSSION PICTURES» (2011 AΝΤART PRODUCTIONS).
Συμμετείχε στις ηχογραφήσεις της μουσικής για τις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004. Έχει διδάξει κρουστά στα μουσικά γυμνάσια Παλλήνης και Χαϊδαρίου, Πρότυπο Μουσικό Κέντρο Πειραιά, Παναρμόνοιο Ωδείο, Πνευματικό Κέντρο Περιστερίου, Μοdern music school, Ωδείο Αθηνών, Μουσική Σχολή Πανγαία. Τα τελευταία 5 χρόνια, διδάσκει παραδοσιακά κρουστά σε ομάδες σε όλη την Ελλάδα, ενώ εδώ και δύο χρόνια είναι ενεργό μέλος της ομάδας μουσικοκινητικής «Τα παιδία κρούει». Aπό το 2009 μαζί με τον Haig Yazdjan ούτι και τον Γιώτη Κιούρτζογλου μπάσο, περιοδεύουν σε συναυλίες στην Ελλάδα και την Ευρώπη ως ΤΡΙΟ. Είναι επίσης μέλος του Ara Dinkjan Quartet, μαζί με τους Σωκράτη Σινόπουλο πολίτικη λύρα και Γιάννη Κυριμκυρίδη πιάνο. Aπό τον Οκτώβριο του 2016 διδάσκει κρουστά στο Μεταπτυχιακό τμήμα της Μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα.
Στο πλαίσιο του σεμιναρίου θα προσεγγιστούν ενδεικτικές ρεπερτοριακες περιπτώσεις κατάλληλες για τη μελέτη κρίσιμων τεχνικών (τοποθέτηση, εκφορά φωνής) και ερμηνευτικών αρχών (διαποικιλση, διαστηματικη διατύπωση, τονισμός, ιδιωματικα χαρακτηριστικά), που διέπουν τις εκτελεστικές πρακτικές του φωνητικού υλικού. Το ρεπερτόριο θα αντληθεί από τον χώρο της λόγιας (κοσμικής και θρησκευτικης) Οθωμανικής μουσικής, των λαϊκών μουσικών ειδών του αστικού χώρου, όπως αυτά διαμορφώθηκαν σε επιτελεστικους χώρους, όπως τα Καφέ Αμάν και τα Meyhane της Σμύρνης και της Πόλης του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Επισης, θα μελετηθούν λαϊκά κομμάτια της Λέσβου και των μικρασιατικών παραλιών, τα οποία χαρακτηρίζονται από πλούσιο τροπικό περιεχόμενο, αναφορικά με τη μελωδική τους συγκρότηση. Τέλος, ειδική βαρύτητα θα δοθεί στο ζήτημα του δομημένου φωνητικού αυτοσχεδιασμού, και συγκεκριμένα στις φόρμες του Gazel και του Αμανέ. Έτσι, θα μελετηθούν ζητήματα που αφορούν στο φρασεολογιο, τη διαχείριση του ποιητικού κειμένου, τις ενδεχόμενες τροπικές μεταβολές, τη μελισματικοτητα, κ.α.
Ο Νίκος Ανδρίκος γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, όπου στην ηλικία των επτά ετών άρχισε να διδάσκεται Εκκλησιαστική μουσική από τον αείμνηστο Πρωτοψάλτη Θεόδωρο Μανιάτη. Την περίοδο 2000-2004 συμμετείχε στο επιστημονικό πρόγραμμα του Μανόλη Χατζηγιακουμή «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής», ενώ κατά την περίοδο 2004-2007 βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη, ψάλλοντας στον α΄ Πατριαρχικό χορό δίπλα στον Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μ.Χ.Ε. Λεωνίδα Αστέρη.
Από το 2002 ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την τουρκική δημοτική μουσική, μελετώντας σάζι με τον Περικλή Παπαπετρόπουλο, ενώ κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Κωνσταντινούπολη μαθήτευσε σάζι, μεθόδους καταγραφής, και φωνητικό ρεπερτόριο, δίπλα στους δασκάλους της παλιάς γενιάς της Τουρκικής Ραδιοφωνίας (TRT), Mehmet Erenler, Yücel Paşmakçı και Şahin Gültekin. Την ίδια εποχή, παρακολούθησε ως εξωτερικός ερευνητής τον μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Κερατίου (Haliç Üniversitesi), με γνωστικό αντικείμενο την μελέτη των λαϊκών μουσικών ιδιωμάτων της Τουρκικής επικράτειας.
Έχει εκπονήσει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου τη διδακτορική του διατριβή, πραγματοποιώντας συγχρόνως ανθρωπολογική έρευνα, ειδικά στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, μέσω της καταγραφής των Μικρασιατών προσφύγων μουσικών, συλλέγοντας παράλληλα και σπάνιο αρχειακό υλικό (ανέκδοτα μουσικά χειρόγραφα, ιστορικές ηχογραφήσεις κ.ά).
Από τον Σεπτέμβριο του 2009 και για δύο χρόνια βρέθηκε στην Άρτα, διδάσκοντας ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, ενώ το 2011 ίδρυσε το Κέντρο Σπουδών Ανατολικής Μουσικής (ΚΕΣΑΜ) του Αναγνωστηρίου Αγιάσου. Ο Νίκος Ανδρίκος έχει δώσει συναυλίες και σόλο ρεσιτάλ (φωνή, λάφτα, ταμπούρ, σάζι) στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Τουρκία, Ισραήλ, Γαλλία, Ελβετία), σε συνεργασία με καταξιωμένους διεθνώς μουσικούς όπως, οι Yurdal Tokcan, Göksel Baktagir, Derya Türkan, Haig Yazdjian και Bijan Chemirani. Δείτε
εδώ το κανάλι του στο YouTube.
Έχει συνθέσει έργα Εκκλησιαστικής καθώς και κοσμικής αστικής μουσικής, ενώ ως μουσικός έχει συμμετάσχει σε πλήθος δισκογραφικών παραγωγών.
Το 2014 κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική δουλειά (δείτε
εδώ) με προσωπικές του συνθέσεις με τίτλο Motivasyon ενώ το 2017 κυκλοφόρησε στην Τουρκία ο δεύτερός του δίσκος «SEDEF» (δείτε
εδώ) από την εταιρεία «KALAN MÜZİK», περιέχοντας και πάλι αποκλειστικά δικά του έργα συνθεμένα, τόσο σε φωνητικές (Şarkı, Kanto, Gazel) όσο και σε οργανικές (Saz Semaîsi, Taksim) φόρμες της Λόγιας Αστικής Οθωμανικής μουσικής. Δείτε
εδώ κάποιες παρτιτούρες από συνθέσεις του Νίκου Ανδρίκου.
Ο Νίκος Ανδρίκος λαμβάνει μέρος σε μία σειρά επιστημονικών-ερευνητικών προγραμμάτων (Intermusig, İstanΠόλις), ενώ διατελεί και καλλιτεχνικά-επιστημονικά υπεύθυνος του πρότζεκτ «ARTA SAZ» (δείτε
εδώ) στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Βαλκανικής Μουσικής, Ιστορίας και Πολιτισμών (ΕΒΑΜΙΠ).
Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την μουσική παραγωγή στον αστικό χώρο κατά την υστεροθωμανική περίοδο, με τον προφορικό-ιδιωματικό χαρακτήρα της Εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και με την μουσική θεωρία των τροπικών -λόγιων και λαϊκών- συστημάτων της Ανατολής. Επίσης, ζητήματα που αφορούν στην έννοια του Μουσικού έργου (Musical Work), της Προφορικότητας -άμεσης και δευτερογενούς-, του τοπικού ιδιωματισμού, στη σχέση τοπικού-υπερτοπικού, τροπικότητας-φόρμας, αυτοσχεδιασμού-φόρμας, κειμενικότητας-προφορικότητας κ.ά, αναλύονται στις δημοσιεύσεις του με αφορμή περιπτώσεις οι οποίες ανάγονται τόσο στο πεδίο τόσο της Εκκλησιαστικής όσο και Αστικής μουσικής.
Τέλος, το ζήτημα της σύγχρονης τροπικής σύνθεσης, είτε αυτή αφορά στην Εκκλησιαστική είτε στην Αστική μουσική, αποτελεί μέρος των ευρύτερων επιστημονικών του ενδιαφερόντων. Ο Νίκος Ανδρίκος γνωρίζει Τουρκικά, Αγγλικά καθώς και Οθωμανικά.
Ο Κωστής Κωστάκης γεννήθηκε το 1986 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Η πρώτη του επαφή με την κλασική κιθάρα ήταν σε ηλικία μόλις 8 χρονών, όπου ξεκίνησε να παρακολουθεί μαθήματα οργάνου και θεωρίας στο ωδείο, για περίπου πέντε χρόνια. Μετέπειτα, στα χρόνια του γυμνασίου και του λυκείου ασχολήθηκε με την ηλεκτρική κιθάρα και συμμετείχε σε διάφορα μαθητικά γκρουπ. Τα ρεμπέτικα και τα σμυρναίικα τραγούδια τον ακολουθούσαν από πολύ μικρή ηλικία, μιας και ο πατέρας του ασχολείται ερασιτεχνικά με το ακορντεόν. Από την ηλικία των 18 χρονών ασχολείται επαγγελματικά με τη μουσική.
Από το 2005 μέχρι το 2011 συμμετείχε στο ρεμπέτικο σχήμα Χιπσί μέσω του οποίου μελέτησε ενδελεχώς τις πρώτες εκτελέσεις των ρεμπέτικων τραγουδιών και τους μεγάλους κιθαρίστες του είδους. Το 2011 συνεργάστηκε με το μουσικό σχήμα Εlektrobalkana. Από το 2012 και για 10 χρόνια συμμετείχε στο μουσικό συγκρότημα Ρεμπετιέν όπου αποτέλεσε βασικό του μέλος παίζοντας κιθάρα. Οι Ρεμπετιέν για 10 χρόνια παρουσίαζαν ρεπερτόριο τόσο απ’ τη ελληνική παραδοσιακή μουσική, όσο και απ’ το ρεμπέτικο/σμυρναίικο τραγούδι με εμφανίσεις εντός και εκτός Ελλάδας.
Σήμερα συνεχίζουν με το όνομα Ρεμπετί. Από το 2015 συμμετέχει στο κιθαριστικό συγκρότημα Τρίο Κατάρα με το οποίο εξέδωσαν τον ομώνυμο δίσκο το 2023. Το σχήμα είναι προσανατολισμένο σε δικές τους συνθέσεις παντρεύοντας τον γραμμοφωνικό ήχο με σύγχρονα μουσικά μοτίβα.
Τέλος από το 2017 ασχολείται με τη χαβάγια, ένα όργανο εξαφανισμένο για τουλάχιστον 50 χρόνια στον Ελλαδικό χώρο και με το οποίο συμμετέχει στο White Birds tribute band, ένα σχήμα φόρος τιμής στα ξακουστά Άσπρα Πουλιά του Κώστα Μπέζου. Το 2021 ξεκίνησε η συνεργασία του με τον Φώτη Σιώτα, όπου συμμετέχει στο μουσικό του συγκρότημα παίζοντας Χαβάγια.
Ο Κωστής Κωστάκης έχει συνεργαστεί με τους Μπάμπη Γκολέ, Αγάθωνα Ιακωβίδη, Σόλων Λέκκα, Haig Yazdjian, Δημήτρη Μητσοτάκη, Νίκο Τατασόπουλο, Δημήτρη Μυστακίδη, Φώτη Σιώτα, Βασίλη Σκούτα, Δημήτρη Μηταράκη, Μάριο Παπαδέα, Γιάννη Νιάρχο, κα.
Έχει παρακολουθήσει επίσης σεμινάριο άταστης κιθάρας με τον Erkan Ogur στο Χουδέτσι.
Το παράδειγμα του συρτού στην Κρήτη, σε συσχετισμό με τον Μεσαριτικο και τον Ροδιτικο. Το Κονιαλι, ως μουσική μελωδική γραμμή, που ταξιδεύει ανά την Ελλάδα και η αλλαγή των χορευτικών μοτίβων, από περιοχή σε περιοχή. Το παράδειγμα της σούστας στα Δωδεκάνησα και μια αναζήτηση στην σχέση της Καρπάθου με τον Σητειακο Πηδηχτο. Ανάλογα με την ροή των μαθημάτων, θα αναδειχθούν και περαιτέρω σχέσεις χορευτικών μοτίβων ανά περιοχές της Ελλάδας. Στόχος του μαθήματος, η ανάδειξη του ύφους και του χρώματος κάθε περιοχής, ώστε να μην απαξιώνεται το ειδικό βάρος κάθε χορού, αναφορικά με την περιοχή που χορεύεται.
Ο Νίκος είναι χορευτής και δάσκαλος χορού με βαθιά γνώση των ελληνικών παραδοσιακών χορών και ρυθμών, πτυχίο Μαθηματικών με ειδίκευση στην Διδακτική και πολυετή διδακτική εμπειρία. Το πάθος του για το χορό είναι εμφανές από την πρώτη στιγμή στο χορευτικό του ύφος, τα πατήματα, αλλά και στον τρόπο τον οποίο προσεγγίζει την διδασκαλία του αντικειμένου που αγαπά. Η μακροχρόνια συνεργασία του με το Θέατρο Ελληνικών Χορών “Δόρα Στράτου” ως μέλος της επαγγελματικής ομάδας χορού, του έχει εμφυσήσει τη συνέπεια στην προσέγγιση των τεχνικών του ελληνικού παραδοσιακού χορού με σεβασμό στο ύφος της κάθε περιοχής. Οι ρόλοι του πολυποίκιλοι, αλλά παρόλα αυτά τους επιτελεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εισηγητής και συνδιοργανωτής στο Χορευτικό Εργαστήρι “Το Καμηλάρι Χορεύει”, στα νότια του νομού Ηρακλείου Κρήτης. Εισηγητής σε σεμινάρια χορού στο Φεστιβάλ Γυαλού στον Όρμου του Μαραθόκαμπου στην Σάμο, το 2022. Εισηγητής σε σεμινάρια χορού στο μουσικό χωριό «Μουσικές Αυλές και Μουσικά Τζάκια» στο Χριστό Ραχών Ικαρίας από το 2016 έως και το 2019. Χορογράφος και συντονιστής ομάδας χορού στο πλαίσιο συνεργασίας με τον κρουστό Πέτρο
Κούρτη, όπου μαζί δημιούργησαν το folk project “Drum voice meets Zorba version 1.0”. Διοργανωτής χορευτικών εκδηλώσεων με χαρακτηριστικότερη την παρουσία επαγγελματικής χορευτικής ομάδας στο event “Day Of Greece” στο πλαίσιο του Expo 2005 στο Aichi της Ιαπωνίας. Δάσκαλος χορού σε πλειάδα σωματείων και σχολών με τελευταία την συνεργασία με τον Σύλλογο Κρητών Γαλατσίου ‘Η Μεγαλόνησος’. Η ανόθευτη αγάπη του για τον χορό όμως τον ωθούσε πάντα στο να είναι και ενεργό χορευτικό μέλος διαφόρων χορευτικών ομάδων ταυτόχρονα με τα υπόλοιπά του καθήκοντα.
Οι κορυφαίες συνεργασίες του ως χορευτής ήταν με τον Σύλλογο Ποντίων “Αργοναύται- Κομνηνοί”, όπου συμμετείχαν ως ομάδα και στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και με το Θέατρο Ελληνικών Χορών “Δόρα Στράτου”. Πάντα ανήσυχο και έντονα φιλομαθές πνεύμα, συμμετείχε σε διάφορα workshops και τμήματα εκμάθησης χορών από όλη την Ελλάδα. Στο πλαίσιο εμβάθυνσης των μουσικών του γνώσεων, συμμετέχει επίσης σε μαθήματα παραδοσιακών κρουστών, ενώ είναι μέλος της παραδοσιακής μουσικής παρέας “Αργιθεάτικη Ζυγιά”.
Στο εργαστήριο αυτό θα αποδομήσουμε τις μελωδίες και ρυθμούς, γνωστών σε όλους, παραδοσιακών σκοπών μέχρι να αποκαλυφθούν οι πρωταρχικές τους βάσεις. Έτσι, θα τα (ξανα)γνωρίσουμε από την αρχή τραγουδώντας τα, άλλα μονοφωνικά άλλα πολυφωνικά. Το ρεπερτόριο πηγαζει από διάφορους συλλαβικούς ρυθμούς και δρόμους/μακάμ τους οποίους θα αναλύσουμε σε βασικό, θεωρητικό ή ακουστικό επίπεδο. Μεσα από ασκήσεις θα απομακρυνθούμε από τους τρόπους που ακούμε την παραδοσιακή μουσική και θα απελευθερώσουμε το σώμα και την έκφρασή του από τους αυτοματισμούς και τα στερεότυπα εξερευνώντας άγνωστα ή και τελικά γνώριμα μονοπάτια επικοινωνίας, αφήγησης και φωνητικής τοποθέτησης στο σήμερα.
Τα μαθήματα περιλαμβάνουν:
- Ρεπερτόριο
- Ασκήσεις φωνητικής και ορθοδωνίας
- Κίνηση
- Παιχνίδια
- Θεωρία
Επιπλέον:
- Ανάγνωση παρτιτούρας : Όχι απαραίτητο
- Επίπεδο μαθητών : Όλα
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1989, αν και η οικογένειά της έχει καταγωγή από την Ήπειρο. Στα οκτώ της έτη ξεκίνησε πιάνο. Στην πορεία, σπούδασε στο Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης, όπου διδάχθηκε τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά της βυζαντινής και ευρωπαϊκής μουσικής παίζοντας ney, bağlama σάζι και πιάνο. Μετά το λύκειο σπούδασε θεωρητικά μακάμ στο Ωδείο Αθηνών για τρία χρόνια με τον Χρήστο Τσιαμούλη και αργότερα με το Χάρη Λαμπράκη. Έχει επίσης λάβει μέρος σε σεμινάρια στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος. Έπειτα συνέχισε τα μαθηματα της στο τραγούδι με δασκάλα την Εύα Λαύκα και παρακολούθησε φωνητικά εργαστήρια με τον Σπύρο Σακκά και τη Νατάσα Ζούκα.
Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (UOA) και συμμετείχε στην ορχήστρα του πανεπιστημίου την περίοδο 2008-2011. Από το 2012 διδάσκει ελληνικό λαϊκό και ρεμπέτικο τραγούδι σε χορωδίες στην Αθήνα και σε καλοκαιρινά μουσικά εργαστήρια στην Ελλάδα, καθώς και στην Ευρώπη και στην Αυστραλία. Απο το 2007 έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ σε Ευρώπη και εκτός.
Το 2022 έγραψε μουσική για θέατρο, και συγκεκριμένα για την παράσταση «Οι Παστρικιές» και το 2020 τραγούδησε στον δίσκο «Μικρή μου σελήνη», επανεκτελέσεις σε συνθέσεις του Αργύρη Κουνάδη. Την τελευταία δεκαετία είναι μέλος των Rebetien/Ρεμπετί και πολλων άλλων μουσικών σχημάτων.
Στο παρόν σεμινάριο θα αξιοποιηθεί ρεπερτόριο από τη λόγια και λαϊκή μουσική της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων. Με αυτή την αφετηρία θα αναλυθούν ζητήματα μουσικής έκφρασης στο κανονάκι. Αξιοποιώντας διδακτικό υλικό στοχευμένων ασκήσεων, ένας επιπλέον στόχος των μαθημάτων θα είναι και η βελτίωση της τεχνικής στο κανονάκι.
Πληροφορίες που αφορούν το υλικό του σεμιναρίου: 6972819177
Ο Θανάσης Κουλεντιανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος σπουδών του ιδίου τμήματος με εξειδίκευση στο κανονάκι. Παράλληλα με το πτυχίο αρμονίας είναι και κάτοχος διπλώματος Βυζαντινής Εκκλησιαστικής μουσικής. Απ' το 2007 διδάσκει μουσική σε Ι.Ε.Κ., σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε μουσικά σχολεία και ωδεία και σε μουσικά σεμινάρια σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Από το 1998 και μετά ξεκινάει την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Μέλος με την ιδιότητα του κανονίστα των «World Music» μουσικών σχημάτων «Λωξάντρα» και «Sak Voyage», του παραδοσιακού σχήματος «Παγγαιορείτες», του ποντιακού σχήματος «Αργατεία», αλλά και μόνιμος συνεργάτης της τουρκάλας τραγουδίστριας Dilek Kots, του μουσικού συγκροτήματος «Εν Χορδαίς» και του σχήματος ελληνικής μουσικής «Τρίηχο».
Συνεργάστηκε στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, στη δισκογραφία και σε παραστάσεις με Έλληνες συνθέτες, μουσικούς και τραγουδιστές σε συναυλίες εντός και εκτός Ελλάδας (Αγγλία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Γερμανία, Βέλγιο, Γαλλία
Ιταλία, Ελβετία, Ρουμανία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Σκόπια, Κύπρος, Τουρκία, Κίνα, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, κ.α.). Ενδεικτικά: Δόμνα Σαμίου, Χρόνης Αηδονίδης, Πετρολούκας Χαλκιάς, Γιάννης Παπακώστας, Νίκος και Γιασεμί Σαραγούδα, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία, Γιώργος Νταλάρας, Μαρία Φαραντούρη, κ.α. Έχει συμμετάσχει ως σολίστ στην ορχήστρα του αείμνηστου Γιάννη Μαρκόπουλου «παλίντονος αρμονία», στην μικρασιάτικη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Βόλου, την jazz ορχήστρα Βig Βand του δήμου Αθηναίων. Σημαντικός σταθμός στην καριέρα του αποτελεί η συνεργασία του με τον γνωστό Σέρβο τραγουδιστή Slobodan Trkulja σε συναυλίες στη Σερβία και στο Μαυροβούνιο.
Επιπρόσθετα, έχει πλούσια δισκογραφική συμμετοχή σε δίσκους, όπως το άλμπουμ «In Transition», του συγκροτήματος «Λωξάντρα», που κυκλοφόρησε από το Eλβετικό label Dalit-Music, περιέχoντας και μια δική του μουσική σύνθεση (Coban Saz Semaisi), το οποίο έφτασε στην τρίτη θέση στο world music charts of Europe σε χρόνο ρεκόρ από την ημερομηνία κυκλοφορίας του άλμπουμ.
Το σαντούρι είναι το λαϊκό πιάνο της παράδοσης μας. Στο Αιγαίο πέλαγος έχει σολιστικό ρόλο μαζί με το βιολί, παράλληλα μπορεί να έχει και συνοδευτικό μαζί με το λαούτο. Στο φετινό σεμινάριο θα γνωρίσουμε σκοπούς και τραγούδια από το Βόρειο Αιγαίο, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. Παράλληλα θα επικεντρωθούμε στο ύφος κάθε περιοχής και με τους δυο ρόλους του οργάνου. Τέλος θα ανακαλύψουμε τεχνικές και τρόπους παιξίματος μέσα από ρυθμικές και μελωδικές ασκήσεις.
Ο Παναγιώτης Βέργος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Η καταγωγή του από την Ανεμώτια της Λέσβου επέδρασε καταλυτικά στα πρώτα του μουσικά ερεθίσματα, που προέρχονται από τις τοπικές ορχήστρες του νησιού. Ξεκίνησε τη μουσική του πορεία και την ενασχόληση του με το σαντούρι το έτος 1995. Δάσκαλος στα πρώτα του μουσικά βήματα ήταν ο δεξιοτέχνης του σαντουριού Δημήτρης Κοφτερός. Eίναι κάτοχος ανωτέρων θεωρητικών (Αρμονίας-Αντίστιξης) και Διπλώματος Βυζαντινής Μουσικής.
Από το 2004 έως το 2009 εργάστηκε ως τακτικό μέλος της ορχήστρας του συγκροτήματος «Ελληνικοί χοροί Δόρα Στράτου», δίνοντας καθημερινές παραστάσεις και συμμετέχοντας σε πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Επίσης, εργάστηκε ως καθηγητής στα μουσικά σχολεία Λαμίας και Αλίμου, ενώ από το 2008 έως το 2014 δίδαξε σαντούρι στο ΤΕΙ Ηπείρου, στο τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής, ενώ την ίδια χρονιά αρχίζει η συνεργασία του με το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής “Φοίβος Ανωγειανάκης”
όπου διδάσκει μέχρι και σήμερα. Από το 2018 διδάσκει στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Μουσικών Σπουδών, στο πρόγραμμα “Εκτέλεση-Ερμηνεία της παραδοσιακής μουσικής”. Από το 2008 είναι μέλος της ορχήστρας του Νίκου Οικονομίδη, συμμετέχοντας σε δισκογραφικές συλλογές και σε πλήθος συναυλιών ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό. Συνεργάζεται με καταξιωμένους καλλιτέχνες του ελληνικού παραδοσιακού λαϊκού και έντεχνου χώρου σε τηλεοπτικά προγράμματα, ραδιοφωνικές εκπομπές και αφιερώματα, καθώς επίσης και σε δισκογραφικές μουσικές συλλογές.
Το 2016 κυκλοφόρησε τον πρώτο του προσωπικό δίσκο με τίτλο Σκοποί της Λέσβου το 2018 Ταξίδι στη Λέσβο και το 2022 Αϊβαλί,Πέργαμος & Δικελί. Πιστός στη μουσική παράδοση δίνει έμφαση στο ύφος και το μουσικό ιδίωμα, με επιμονή στην εκτέλεση και ερμηνεία των σκοπών και τραγουδιών κάθε περιοχής της Ελλάδος.
Παλιές και νέες τεχνικές για τη διεύρυνση της μουσικότητας και της έμπνευσης μέσα από μια καθολική προσέγγιση.
Για όλα τα επίπεδα, όργανα και φωνές.
Γεννημένος το 1963 στη Νίκαια άρχισε να ασχολείται με τη μουσική σε προσχολική ηλικία. Έκανε μαθήματα κλασσικής κιθάρας από 7 έως 14 ετών χωρίς θεωρητικά και αυτές είναι όλες οι ακαδημαϊκές σπουδές του. Ερασιτεχνικά, εναρμόνιζε προκλασσική και μεσαιωνική μουσική για το κουαρτέτο παλιάς μουσικής που είχε φτιάξει στην εφηβεία και παράλληλα μάθαινε φλάουτο και βιολί. Ξεκίνησε να δουλεύει σαν μουσικός στα 18 παίζοντας κιθάρα σε μαγαζιά και μουσικές σκηνές δίπλα σε γνωστούς και άγνωστους καλλιτέχνες. Στα 24 δουλεύει παράλληλα με το παίξιμο σαν ενορχηστρωτής και γράφει παιδική μουσική και μουσική για κουκλοθέατρο ενώ ηχογραφεί τις πρώτες του συνθέσεις "μπάλος" και "σκηνές απο παραμύθια". Στη συνέχεια ηχογραφεί δύο δίσκους με ούτι ενώ συμμετέχει σε ηχογραφήσεις λαϊκών, έντεχνων και παραδοσιακών δίσκων.
Το 1997 ολοκληρώνει την πρώτη του δισκογραφική δουλειά "βγάλε φτερά και πέτα" και ιδρύει τη μπάντα "γουέλε μέλε". Απο τότε παίζει τη δική του μουσική σε διάφορους χώρους και ηχογραφεί τις συνθέσεις του. Τα τελευταία 6 χρόνια παίζει και σαν πλανόδιος διασκεδαστής με την ανάλογη μπάντα, τη μπάντα του δρόμου.
Έχοντας αποκρυσταλώσει τις εμπειρίες και τις ανακαλύψεις του οργανώνει σεμιναριακούς κύκλους με τον τίτλο "Αιωρούμενες έννοιες του μουσικού λεξιλογίου".
Δισκογραφία: Το ούτι, Ούτι, Βγάλε φτερά και πέτα, Ποιά γη και ποιά πατρίδα (κατά το ήμισυ δικές του συνθέσεις), Ίκαρος, Το στεφάνι, Νύχτα με αστέρια, Πρωτόγονος παλεύει με κροκόδειλο, Ιστορίες γαλήνης στην τρικυμία.
Υπο έκδοση: Κανέλα, Ο κήπος, Εικοσιδύο στο διηνεκές.
Μουσικές τροπικότητες στον κόσμο του ελληνικού κλαρίνου. Το ταξίμι, το μακάμ και ο αυτοσχεδιασμός. Τεχνικές και τρόποι φυσήματος και δακτυλοθεσία. Ρεπερτόριο από τις ελληνικές και βαλκανικές μουσικές παραδόσεις. Παλαιοί και νέοι τρόποι ερμηνείας και ύφους.
Μουσικός, σολίστ του κλαρίνου και συνθέτης. Έχει ερμηνεύσει μουσική και διδάξει σε masterclasses και workshops σε Πανεπιστήμια και φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Conservatoire de Paris, Berklee College of Music, Conservatorium van Amsterdam, Istanbul Technical University, Victoria University of Wellington, Λαβύρινθος, Μουσικό χωριό κ.α). Κάποιοι προσωπικοί του δίσκοι είναι : «Υάκινθος» (1998), «Ζωπυρείν» (2010), «Flight on Light» (2012), Manos Achalinotopoulos – Greatest Greek Musicians: 5 magic tracks (2016), ενώ ακόμη έχει πολύ μεγάλη παρουσία ως σολίστ σε εκατοντάδες δίσκους σημαντικών καλλιτεχνών στην Ελλάδα και αλλού.
Επίσης συμμετέχει σε ελληνικές και διεθνείς παραγωγές έχοντας μία ενασχόληση που διαφοροποιείται από τις αμιγείς λαϊκές μουσικές του κλαρίνου, ερευνώντας, συνθέτοντας μουσική και συνεργαζόμενος με μουσικούς από διάφορες χώρες, εστιάζοντας σε ζητήματα που αφορούν την σύγχρονη τροπική μουσική δημιουργία, τη σύγχρονη σύνθεση και τον αυτοσχεδιασμό, τις μουσικές προφορικότητες και τις μουσικές τροπικότητες στην έκφραση του κλαρίνου στο σύγχρονο γίγνεσθαι.
Παραστάσεις σε όλο τον κόσμο σε πάνω από 35 χώρες με κορυφαίες τη συμμετοχή του στο μεγάλο Jazz Festival του Montreux δύο φορές 1999 και 2001, το Φεστιβάλ Sphinx του Βελγίου, τα φεστιβάλ Womad στο Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Πορτογαλία και αλλού, το Σαββόραμα στο Μέγαρο Μουσικής Αθήνας και Θεσσαλονίκης με τον Διονύση Σαββόπουλο ενώ
συμμετείχε με το κλαρίνο του ως βασικός σολίστ στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Σημαντικές στιγμές στην πορεία του θεωρήθηκαν, το 2013 μια σειρά συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής του Παρισιού «Cité de la musique», η συμμετοχή του ως σολίστ εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο διεθνές φεστιβάλ κλαρίνου που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής του Άμστερνταμ «Main Hall, Muziekgebouw» το 2016 και πρόσφατα η μουσική του για την παράσταση του χορογράφου Δημήτρη Παπαϊωάννου με τίτλο «Since She» η οποία παρουσιάστηκε με επιτυχία σε διάφορες πόλεις διεθνώς, καθώς και η συνεργασία του με την Λένα Πλάτωνος για την παράσταση «Παραδοξιακά» στη κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του ιδρύματος Ωνάση.
Αυτή του την καλλιτεχνική δραστηριότητα την συσχετίζει πάντοτε προσπαθώντας να φωτίζει δημιουργικά τόσο τις αλληλεπιδράσεις με τους γειτονικούς μουσικούς πολιτισμούς όσο και με την σχέση του κλαρίνου με τα πρωιμότερα γηγενή πνευστά (ζουρνάς, γκάιντα, φλογέρα) έχοντας βαθιές ρίζες στην παράδοση αλλά και μια πορεία ανήσυχη συνεργαζόμενος με μουσικούς όλων των ειδών από λαϊκά, έντεχνα και τζαζ σύνολα (Νederlands Blazers Ensemble, Ensemble Doros) μέχρι συμφωνικές ορχήστρες(Auckland Philharmonia Orchestra, Murcia Symphony Orchestra, Camerata κ.ά.). Τέλος, είναι Αν. Καθηγητής του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εμπλουτίσουμε τις εκφραστικές δυνατότητες του οργάνου μέσα από την ανάλυση και μελέτη της μουσικής φρασεολογίας διάφορων μελωδιών της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής αλλά και εκτός αυτής. Θα αναζητήσουμε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: Τι «λέει» μια φράση ή τι εικόνες μπορεί να δημιουργήσει; Έχει κίνηση; Πώς μπορούμε να αποδώσουμε αυτό το περιεχόμενο με το όργανο που έχουμε στα χέρια μας; Πώς θα αποκτήσει χρωματισμούς και δυναμικές η εκτέλεση μας; Πώς θα «γκρουβάρουμε» όταν παίζουμε μελωδία ή ρυθμική συνοδεία; Τι εννοούμε όταν «γκρουβάρουμε»; κ.ά.
- Το σεμινάριο δεν απευθύνεται σε αρχάριους.
- Οι συμμετέχοντες απαιτείται να έχουν βασική εξοικείωση με το λαούτο και να διαθέτουν δικό τους όργανο.
- Η δυνατότητα ανάγνωσης παρτιτούρας αν και όχι απαραίτητη, είναι επιθυμητή.
- Οι συμμετέχοντες μπορούν να ηχογραφούν ή να βιντεοσκοπούν το μάθημα για προσωπική τους χρήση στη μελέτη.
Η Μαρία Πλουμή γεννήθηκε το 1985 στην Αθήνα με καταγωγή από την Κρήτη. Στα 9 της έτη ξεκίνησε τη σπουδή της στο παραδοσιακό ελληνικό λαούτο με πρώτο δάσκαλο τον Κωστή Καλαϊτζάκη. Μέσα από τη μελέτη των διαφορετικών τρόπων και τεχνικών παιξίματος του οργάνου ανά περιοχή της Ελλάδας, την κατά καιρούς ενασχόληση της με άλλες μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου και των Βαλκανίων, αλλά και με τον πειραματισμό της με διάφορα ήδη μουσικής εκτός της παραδοσιακής, εξερευνά το ρόλο του λαούτου στο σήμερα. Το 2000 απέσπασε το Α' βραβείο στους Πανελλήνιους Μουσικούς Αγώνες του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Φοίτησε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα Μουσικών Σπουδών.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια κρητικού λαούτου με τον Γιώργη Ξυλούρη και ρυθμικού αυτοσχεδιασμού με τον Χάρη Λαμπράκη, σεμινάριο για το τούρκικο μακάμ με τον Σωκράτη Σινόπουλο, σεμινάριο λαούτου με τον Βασίλη Κώστα, εργαστήρι ενορχήστρωσης με τον Μπάμπη Παπαδόπουλο, μαθήματα υποκριτικής και θεατρικού αυτοσχεδιασμού με τη Ναταλία Στυλιανού, φωνητική με τον Παύλο Μαρόπουλο, εργαστήρια για τη φωνή και το σώμα με τον Δημήτρη Αγαρτζίδη κ.ά. Ασχολείται επαγγελματικά με τη μουσική από το 2000 και στο ενεργητικό της συμπεριλαμβάνεται ένα ευρύ φάσμα εμφανίσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε παραδοσιακά γλέντια, φεστιβάλ, συναυλίες, μουσικοθεατρικές παραστάσεις, αφηγήσεις παραμυθιών
κ.λ.π., όπως επίσης συμμετοχή σε δισκογραφικές παραγωγές, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, σε συνεργασία με καταξιωμένους καλλιτέχνες της ελληνικής παραδοσιακής και σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής (Χρ. Αηδονίδης, Χρ. Τσιαμούλης, Στ. Κουκουλάρης, Μ. Μαυροειδή, Κ. Γκουβέντας, Νίκος και Γιασεμή Σαραγούδα, Κ. Κουλλιά, Χ. Λαμπράκης, Μ. Αχαλινωτόπουλος, Π. Λάλεζας, Μ. Κουλουμής, Σ. Λαμπροπούλου, Θ. Αθανασίου, Χρ. Κεχαγιόγλου, Γιώργος Πατεράκης, Αργύρης Μπακιρτζής, Λ. Καλημέρη κ.ά). Έχει συνεργαστεί με τη διάσημη τραγουδίστρια της Ουγγαρίας Marta Sebestyen. Μεταξύ άλλων, το 2018 περιόδευσε στην Αυστραλία με το σχήμα Crysoula K. & Purpura όπου και συνέπραξε επί σκηνής στο National Folk Festival (Canberra) με τους καταξιωμένους Ιρλανδούς μουσικούς Donal o' Connor (βιολί) και Jonh McSherry (γκάιντα). Επίσης, ανήκει στο δυναμικό καλλιτεχνών του Τσίρκου του Ήλιου (Cirque de Soleil). Ίδρυσε μαζί με το Γιώργο Πατεράκη (πιάνο) το “String Theory Ensemble” (2011-2015). Συμμετείχε στις παραστάσεις body music “Bodyterranean-The show” του Simone Mongelli την περίοδο 2019-2020. Ασχολείται συστηματικά με τη διδασκαλία του οργάνου, έχοντας διδάξει, μεταξύ άλλων, στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων-Κέντρο Εθνομουσικολογίας, στο ωδείο Φίλιππος Νάκας και στη διοργάνωση καλοκαιρινών σεμιναρίων “Μουσικές Αυλές” στην Ικαρία. Από το 2021 κατοικεί στη Σύρο.